Zasady Pierwszej Kugarskiej Wojny Domowej

Plotki, ploteczki, plotunie, a oprócz nich najnowsze wiadomości zza granicy, dyskusje o przyszłości kraju, ogłoszenia... Po prostu nasza codzienność. Cóż więcej można powiedzieć? Wejdź i przekonaj się czym żyje Voxland!
Awatar użytkownika
Joahim von Ribertrop Stempel
Posty: 639
Rejestracja: 26 paź 2022, 16:30

OBYWATEL

ODZNACZENIA

Zasady Pierwszej Kugarskiej Wojny Domowej

Post autor: Joahim von Ribertrop »

Zainspirowany dyskusją na temat wojen w polskim Mikroświecie (odbywającej się, a jakże, na kanale Ligi Nordaty na serwerze MUP, bo gdzieżby indziej) postanowiłem jeszcze raz przeszukać kugarskie archiwa w poszukiwaniu jakichkolwiek resztek informacji po Kugarskich Wojnach Domowych. Bardziej zależało mi na informacjach o drugiej z nich, jako że odbywała się na większą skalę i obejmowała więcej stron (i, jak mi się zdaje, była nieco bardziej zaawansowana w zakresie zasad). Niestety nie udało mi się odnaleźć tego, czego szukałem, znalazłem jednak zasady (a przynajmniej ich część) Pierwszej Kugarskiej Wojny Domowej. Znaleźć je można pod tym adresem (niestety pozostałe strony wątku nie zostały zapisane, nie wiemy więc czy to kompletne zasady). Ponieważ jednak używanie Wayback Machine to droga przez mękę, przeklejam je także tutaj, żeby wisiały w nieco bardziej sprawnie działającym miejscu.
Jednostki:

PIECHOTA

1. Piechota (pospólstwo) – broń amatorsko wykonana/narzędzia rolnicze (widły, kosy)
2. Piechota lekka – lance
3. Piechota – szable
4. Łucznicy piesi – łuki

KAWALERIA

1. Jazda (pospólstwo) – broń amatorsko wykonana/narzędzia rolnicze (widły, kosy)
2. Łucznicy konni – łuki, szable
3. Jazda uniwersalna – łuki, szable, lance z hakiem
4. Kawaleria ciężka – łuki, lance
5. Gwardia – łuki, lance, szable

Siła jednostek powinna rosnąć zgodnie z numeracją.

Każda z jednostek otrzyma następujące parametry liczbowe:

1. Atak
2. Obrona
3. Manewrowość
4. Szybkość
5. Ostrzał
6. Obrona przed ostrzałem
7. Odpowiedź na ostrzał/2 Ostrzał
8. Obrona przed odpowiedzią ostrzału/2 Obrona przed ostrzałem

9. Podstawowy rozmiar jednostki: mingan x liczba minganów

Siła jednostki wyliczana będzie w następujący sposób:

Jednostka atakuje: 1 x 3 x 9
mnożone to będzie również przez poz. 5 do 8, zależnie jaka jednostka atakuje i kogo, tj.

(1) atak jednostki bez łuków na jednostkę bez łuków = brak dodatkowych
(2) atak jednostki bez łuków na jednostkę z łukami = x 6 x 8
(3) atak jednostki z łukami na jednostkę bez łuków = x 5 x 7
(4) atak jednostki z łukami na jednostkę z łukami = x 5 x 8

Jednostka broni się: 2 x 3 x 9
mnożone to będzie również przez poz. 5 do 8, zależnie jaka jednostka broni się i przed kim, tj.

(1) obrona jednostki bez łuków przed jednostką bez łuków = brak dodatkowych
(2) obrona jednostki bez łuków przed jednostką z łukami = x 6 x 8
(3) obrona jednostki z łukami przed jednostką bez łuków = x 5 x 7
(4) obrona jednostki z łukami przed jednostką z łukami = x 6 x 7

Szturm na mury miejskie: – 10 dla atakującego
Szturm na podwójne mury miejskie: – 20 dla atakującego
Szturm na fortecę: – 30 dla atakującego

Oblężenie: – 10 dla obrońcy po każdym dniu

Atak z miasta: jak zwykła bitwa

Z uzyskanych wyników brany jest do siebie stosunek sił. Następnie dokonuje się rzutu kostką i na tej podstawie określa się wynik bitwy, przy czym dla stosunków i wyników rzutu jest on określony. Tak samo określone są straty (procentowo).

Wyniki bitew:

(1) jeżeli strona przegrana ma szybsze jednostki od strony wygranej – wycofuje się na sąsiednie pole
(2) jeżeli strona przegrana ma wolniejsze jednostki od strony wygranej – wygrany może zrobić pościg, w którym niszczy jednostki przegrane x 2 z wyniku bitwy i traci własne x 0,25 z wyniku bitwy – jeżeli nie ma pościgu, wygrany zostaje na polu, a przegrany wycofuje się o jedno
(3) jeżeli strona przegrana utraciła miasto – traci wszystkie jednostki z miasta, a inne jednostki wycofują się jak w pkt. 1 i 2
(4) jeżeli strona przegrana nie zdobyła miasta – wycofuje się o jedno pole jak w pkt. 1, chyba, że pod miastem były jednostki wygrane to mogą one zrobić pościg, jednak według ponownego przeliczania ich siły (gdyż pościg robią jednostki z pola, a nie z miasta, więc są mniejsze), straty z pościgu dla przegranego x 1 jak z bitwy i dla ścigającego jak 0,33 z bitwy

Tabela poniższa zawierać będzie dane dotyczące wyników losowania kością sześcienną do gry odnośnie wyników bitew w zależności od stosunku sił stron walczących w danej bitwie.

Stosunek sił wyrażony jest krotnością sił atakującego do broniącego się. Dane podane są w przedziałach.

Podana w zakładkach strona to strona przegrana, która wycofuje się na inne pole lub zostaje zniszczona (jeżeli przegrany bronił miasta).

Skróty: A – atakujący, B – broniący się, S(A lub B):Z,N – straty dla obu stron: zabici (atakującego lub broniącego się) (%), wzięci do niewoli (%)

Tabela wyników bitew
7,50-8,496,50-7,495,50-6,494,50-5,493,50-4,492,50-3,491,50-2,490,67-1,490,40-0,660,30-0,390,22-0,290,18-0,210,15-0,170,13-0,140,10-0,12
1 – B, SA: 7,5%, SB: 40%, 50%
2 – B, SA: 7,5%, SB: 40%, 50%
3 – B, SA: 7,5%, SB: 35%, 45%
4 – B, SA: 7,5%, SB: 35%, 45%
5 – B, SA: 7,5%, SB: 30%, 40%
6 – B, SA: 7,5%, SB: 30%, 40%
1 – B, SA: 9%, SB: 35%, 45%
2 – B, SA: 9%, SB: 35%, 45%
3 – B, SA: 9%, SB: 33%, 40%
4 – B, SA: 9%, SB: 33%, 40%
5 – B, SA: 9%, SB: 30%, 35%
6 – B, SA: 9%, SB: 30%, 35%
1 – B, SA: 10%, SB: 33%, 40%
2 – B, SA: 10%, SB: 33%, 40%
3 – B, SA: 10%, SB: 30%, 37%
4 – B, SA: 10%, SB: 30%, 37%
5 – B, SA: 10%, SB: 27%, 35%
6 – B, SA: 10%, SB: 27%, 35%
1 – B, SA: 11%, SB: 33%, 40%
2 – B, SA: 11%, SB: 33%, 40%
3 – B, SA: 11%, SB: 30%, 37%
4 – B, SA: 11%, SB: 30%, 37%
5 – B, SA: 11%, SB: 27%, 35%
6 – B, SA: 11%, SB: 27%, 35%
1 – B, SA: 12%, SB: 30%, 40%
2 – B, SA: 12%, SB: 30%, 40%
3 – B, SA: 12%, SB: 27%, 37%
4 – B, SA: 12%, SB: 27%, 37%
5 – B, SA: 12%, SB: 25%, 35%
6 – B, SA: 12%, SB: 25%, 35%
1 – B, SA: 13%, SB: 33%, 40%
2 – B, SA: 13%, SB: 33%, 40%
3 – B, SA: 13%, SB: 30%, 37%
4 – B, SA: 13%, SB: 30%, 37%
5 – B, SA: 13%, SB: 27%, 35%
6 – B, SA: 13%, SB: 27%, 35%
1 – B, SA: 15%, SB: 27%, 35%
2 – B, SA: 15%, SB: 27%, 35%
3 – B, SA: 15%, SB: 25%, 32%
4 – B, SA: 15%, SB: 25%, 32%
5 – B, SA: 17%, SB: 20%, 30%
6 – B, SA: 17%, SB: 20%, 30%
1 – B, SA: 18%, SB: 25%, 25%
2 – B, SA: 18%, SB: 25%, 25%
3 – B, SA: 18%, SB: 18%, 18%
4 – A, SA: 18%, 18%, SB: 18%
5 – A, SA: 25%, 25%, SB: 18%
6 – A, SA: 25%, 25%, SB: 18%
1 – A, SB: 15%, SA: 27%, 35%
2 – A, SB: 15%, SA: 27%, 35%
3 – A, SB: 15%, SA: 25%, 32%
4 – A, SB: 15%, SA: 25%, 32%
5 – A, SB: 15%, SA: 20%, 30%
6 – A, SB: 15%, SA: 20%, 30%
1 – A, SB: 13%, SA: 33%, 40%
2 – A, SB: 13%, SA: 33%, 40%
3 – A, SB: 13%, SA: 30%, 37%
4 – A, SB: 13%, SA: 30%, 37%
5 – A, SB: 13%, SA: 27%, 35%
6 – A, SB: 13%, SA: 27%, 35%
1 – A, SB: 12%, SA: 33%, 40%
2 – A, SB: 12%, SA: 33%, 40%
3 – A, SB: 12%, SA: 30%, 37%
4 – A, SB: 12%, SA: 30%, 37%
5 – A, SB: 12%, SA: 27%, 35%
6 – A, SB: 12%, SA: 27%, 35%
1 – A, SB: 11%, SA: 33%, 40%
2 – A, SB: 11%, SA: 33%, 40%
3 – A, SB: 11%, SA: 30%, 37%
4 – A, SB: 11%, SA: 30%, 37%
5 – A, SB: 11%, SA: 27%, 35%
6 – A, SB: 11%, SA: 27%, 35%
1 – A, SB: 10%, SA: 33%, 40%
2 – A, SB: 10%, SA: 33%, 40%
3 – A, SB: 10%, SA: 30%, 37%
4 – A, SB: 10%, SA: 30%, 37%
5 – A, SB: 10%, SA: 27%, 35%
6 – A, SB: 10%, SA: 27%, 35%
1 – A, SB: 9%, SA: 33%, 40%
2 – A, SB: 9%, SA: 33%, 40%
3 – A, SB: 9%, SA: 30%, 37%
4 – A, SB: 9%, SA: 30%, 37%
5 – A, SB: 9%, SA: 27%, 35%
6 – A, SB: 9%, SA: 27%, 35%
1 – A, SB: 7,5%, SA: 33%, 40%
2 – A, SB: 7,5%, SA: 33%, 40%
3 – A, SB: 7,5%, SA: 30%, 37%
4 – A, SB: 7,5%, SA: 30%, 37%
5 – A, SB: 7,5%, SA: 27%, 35%
6 – A, SB: 7,5%, SA: 27%, 35%
Obrazek
HM Joahim II, Konig af Voxland

But there's no sense crying
Over every mistake.
You just keep on trying
'Til you run out of cake.
Awatar użytkownika
Anastasia Windsachen Stempel
Posty: 1932
Rejestracja: 26 paź 2022, 12:43

VHS

OBYWATEL

REPREZENTANT

ODZNACZENIA

Re: Zasady Pierwszej Kugarskiej Wojny Domowej

Post autor: Anastasia Windsachen »

Słodka Matko Prokrastynacjo... że się komuś chciało takie coś wymyślać :surprised_deer:
(—) HM Queen-Regentin af Konigreich af Voxland

Obrazek Obrazek

Prawo tutaj jest sprawą prostą, awantury będą karane chłostą :pixel_heart:

W razie wielkiej potrzeby i zauważalnego braku aktywności - proszę się dobijać na Discorda (ScreamingBlackCat), a z plikami na maila -> anastasiawindsachen@gmail.com
Awatar użytkownika
Joahim von Ribertrop Stempel
Posty: 639
Rejestracja: 26 paź 2022, 16:30

OBYWATEL

ODZNACZENIA

Re: Zasady Pierwszej Kugarskiej Wojny Domowej

Post autor: Joahim von Ribertrop »

Jakoś wojnę trzeba toczyć!

(Ja bardziej podziwiam że ktoś to rozumiał. Nie mam zielonego pojęcia jak odczytywać tą dziwną tabelkę rzutów.)
Obrazek
HM Joahim II, Konig af Voxland

But there's no sense crying
Over every mistake.
You just keep on trying
'Til you run out of cake.
Awatar użytkownika
Anastasia Windsachen Stempel
Posty: 1932
Rejestracja: 26 paź 2022, 12:43

VHS

OBYWATEL

REPREZENTANT

ODZNACZENIA

Re: Zasady Pierwszej Kugarskiej Wojny Domowej

Post autor: Anastasia Windsachen »

Joahim von Ribertrop pisze: 19 lip 2024, 20:27 (Ja bardziej podziwiam że ktoś to rozumiał. Nie mam zielonego pojęcia jak odczytywać tą dziwną tabelkę rzutów.)
Jeżeli to ma jakieś pochodzenie od papierowych RPG to pewnie grający w nie szybko by to ogarnęli. Dla reszty jest to czarna magia i mocno dezorientująca tabelka. Pytanie, które pojawiło mi się w głowie to - czy do wojen w mikronacjach potrzeba szeroko pojętego systemu statystyk, ataków, obrony, akcji...?
(—) HM Queen-Regentin af Konigreich af Voxland

Obrazek Obrazek

Prawo tutaj jest sprawą prostą, awantury będą karane chłostą :pixel_heart:

W razie wielkiej potrzeby i zauważalnego braku aktywności - proszę się dobijać na Discorda (ScreamingBlackCat), a z plikami na maila -> anastasiawindsachen@gmail.com
Awatar użytkownika
Joahim von Ribertrop Stempel
Posty: 639
Rejestracja: 26 paź 2022, 16:30

OBYWATEL

ODZNACZENIA

Re: Zasady Pierwszej Kugarskiej Wojny Domowej

Post autor: Joahim von Ribertrop »

Anastasia Windsachen pisze: 19 lip 2024, 20:34 Pytanie, które pojawiło mi się w głowie to - czy do wojen w mikronacjach potrzeba szeroko pojętego systemu statystyk, ataków, obrony, akcji...?
Myślę że zależy. Jeżeli chcemy realizmu i uhonorowania wojskowych szaleńców - podejrzewam że tak. Jak po prostu chcemy stoczyć wojnę mając gdzieś realizm i wojska - zawsze można całą wojnę rozegrać w szachy.

Przy okazji - System Suderlandzki, dla tych którzy chcą porównać obie wizje prowadzenia wojny.
Obrazek
HM Joahim II, Konig af Voxland

But there's no sense crying
Over every mistake.
You just keep on trying
'Til you run out of cake.
Awatar użytkownika
Anastasia Windsachen Stempel
Posty: 1932
Rejestracja: 26 paź 2022, 12:43

VHS

OBYWATEL

REPREZENTANT

ODZNACZENIA

Re: Zasady Pierwszej Kugarskiej Wojny Domowej

Post autor: Anastasia Windsachen »

Joahim von Ribertrop pisze: 19 lip 2024, 20:56
Anastasia Windsachen pisze: 19 lip 2024, 20:34 Pytanie, które pojawiło mi się w głowie to - czy do wojen w mikronacjach potrzeba szeroko pojętego systemu statystyk, ataków, obrony, akcji...?
Myślę że zależy. Jeżeli chcemy realizmu i uhonorowania wojskowych szaleńców - podejrzewam że tak. Jak po prostu chcemy stoczyć wojnę mając gdzieś realizm i wojska - zawsze można całą wojnę rozegrać w szachy.

Przy okazji - System Suderlandzki, dla tych którzy chcą porównać obie wizje prowadzenia wojny.
Tbh spierałabym się czy wojskowym szaleńcom (a wliczam tu siebie) potrzebny jest system. Uważam, że akurat jeśli o nich chodzi to to szaleństwo będzie dla nich wystarczającym systemem, bo nie zaczną nagle wymyślać rzeczy z dupy, które normalnie nie mogłyby mieć miejsca/system by hamował. Wszystko zależy od osób biorących udział w tej grze wojennej.

(To mi przypomina, że muszę w końcu znaleźć jakąś instrukcję do prawdziwych gier wojennych (ang. Wargames - https://en.wikipedia.org/wiki/Wargame))
(—) HM Queen-Regentin af Konigreich af Voxland

Obrazek Obrazek

Prawo tutaj jest sprawą prostą, awantury będą karane chłostą :pixel_heart:

W razie wielkiej potrzeby i zauważalnego braku aktywności - proszę się dobijać na Discorda (ScreamingBlackCat), a z plikami na maila -> anastasiawindsachen@gmail.com
Awatar użytkownika
Joahim von Ribertrop Stempel
Posty: 639
Rejestracja: 26 paź 2022, 16:30

OBYWATEL

ODZNACZENIA

Re: Zasady Pierwszej Kugarskiej Wojny Domowej

Post autor: Joahim von Ribertrop »

Anastasia Windsachen pisze: 19 lip 2024, 21:17 Tbh spierałabym się czy wojskowym szaleńcom (a wliczam tu siebie) potrzebny jest system. Uważam, że akurat jeśli o nich chodzi to to szaleństwo będzie dla nich wystarczającym systemem, bo nie zaczną nagle wymyślać rzeczy z dupy, które normalnie nie mogłyby mieć miejsca/system by hamował. Wszystko zależy od osób biorących udział w tej grze wojennej.
Tylko wtedy czekalibyśmy z rok aż szaleńcy ustalą realistyczny wynik jednej bitwy XD

Kontynuując rozkminy pod tytułem "po co nam system": świry i budowniczy armii to jedno, ale większość armii składa się z "normalnych" ludzi. System pozwala łączyć armię narracyjną i armię realną - realne ludki mogą obejmować dowodzenie nad narracyjnymi oddziałami i nawet bez wielkiej wiedzy o militariach brać udział w wojnach.

Ale klasycznie, wszystko to rozważania bezsensowne, bo prawdziwej wojny to my tu raczej prędko nie ujrzymy (stety-niestety).
Obrazek
HM Joahim II, Konig af Voxland

But there's no sense crying
Over every mistake.
You just keep on trying
'Til you run out of cake.
Awatar użytkownika
Anastasia Windsachen Stempel
Posty: 1932
Rejestracja: 26 paź 2022, 12:43

VHS

OBYWATEL

REPREZENTANT

ODZNACZENIA

Re: Zasady Pierwszej Kugarskiej Wojny Domowej

Post autor: Anastasia Windsachen »

Joahim von Ribertrop pisze: 20 lip 2024, 20:19
Anastasia Windsachen pisze: 19 lip 2024, 21:17 Tbh spierałabym się czy wojskowym szaleńcom (a wliczam tu siebie) potrzebny jest system. Uważam, że akurat jeśli o nich chodzi to to szaleństwo będzie dla nich wystarczającym systemem, bo nie zaczną nagle wymyślać rzeczy z dupy, które normalnie nie mogłyby mieć miejsca/system by hamował. Wszystko zależy od osób biorących udział w tej grze wojennej.
Tylko wtedy czekalibyśmy z rok aż szaleńcy ustalą realistyczny wynik jednej bitwy XD

Kontynuując rozkminy pod tytułem "po co nam system": świry i budowniczy armii to jedno, ale większość armii składa się z "normalnych" ludzi. System pozwala łączyć armię narracyjną i armię realną - realne ludki mogą obejmować dowodzenie nad narracyjnymi oddziałami i nawet bez wielkiej wiedzy o militariach brać udział w wojnach.

Ale klasycznie, wszystko to rozważania bezsensowne, bo prawdziwej wojny to my tu raczej prędko nie ujrzymy (stety-niestety).
Argumenty nie do podważenia tak naprawdę, gdy mowa o większej ilości uczestników i niższej poprzeczce. Teoretycznie dałoby się to może zrobić na zasadach kampanii z Wargame czy WARNO czyt. posiadasz określoną ilość oddziałów, które też mają określoną liczebność, posiadają swoje statystyki (na potrzeby mikro celowałabym w skalę od 0-10), które w trakcie potyczki mają decydujące znaczenie względem wyniku. Nie da się tutaj niestety faktycznie tymi jednostkami sterować jak ma to miejsce w grach, ale pewnie rzuty kośćmi w przypadku np. kontaktu piechoty z czołgami mogłyby to jakoś zastępować. No nie wiem, wymyślać system pisemny dla wojen w mikro, gdy każda armia nie patrzy na niego przy rozwoju mija się z celem. Nawet jak to byłby jakiś skrypt to wciąż. To musiałaby być już po prostu gra gdzie każda jednostka ma te statystyki wpisane, gdzie podejmujesz decyzje o działaniach jednostek, nawet jeśli odbywałoby się to za pomocą komend. Ale to za dużo zachodu dla czegoś, co się dzieje za często
(—) HM Queen-Regentin af Konigreich af Voxland

Obrazek Obrazek

Prawo tutaj jest sprawą prostą, awantury będą karane chłostą :pixel_heart:

W razie wielkiej potrzeby i zauważalnego braku aktywności - proszę się dobijać na Discorda (ScreamingBlackCat), a z plikami na maila -> anastasiawindsachen@gmail.com
Awatar użytkownika
Joahim von Ribertrop Stempel
Posty: 639
Rejestracja: 26 paź 2022, 16:30

OBYWATEL

ODZNACZENIA

Re: Zasady Pierwszej Kugarskiej Wojny Domowej

Post autor: Joahim von Ribertrop »

Anastasia Windsachen pisze: 20 lip 2024, 22:32 To musiałaby być już po prostu gra gdzie każda jednostka ma te statystyki wpisane, gdzie podejmujesz decyzje o działaniach jednostek, nawet jeśli odbywałoby się to za pomocą komend. Ale to za dużo zachodu dla czegoś, co się dzieje za często
Gra może i nie (inni sobie radzą bez wybujałych systemów elektronicznych), ale...
Anastasia Windsachen pisze: 20 lip 2024, 22:32 armia nie patrzy na niego przy rozwoju mija się z celem
...to jest poważny problem. W takich momentach płaczę, że polski mikroświat nie ewoluował jak mikroświat angielski (Micra) w jego lepszych aspektach - ujednoliceniu kartografii, zasad wydarzeń takich jak wojny i tym podobne.

Swoją drogą, brzmi to jak kolejne ciekawe studium przypadku: co sprawiło, że Micra stała się tak zorganizowana, a na Pollinie nie umiemy się dogadać nawet co do wyglądu mapy świata.
Obrazek
HM Joahim II, Konig af Voxland

But there's no sense crying
Over every mistake.
You just keep on trying
'Til you run out of cake.
Awatar użytkownika
Anastasia Windsachen Stempel
Posty: 1932
Rejestracja: 26 paź 2022, 12:43

VHS

OBYWATEL

REPREZENTANT

ODZNACZENIA

Re: Zasady Pierwszej Kugarskiej Wojny Domowej

Post autor: Anastasia Windsachen »

Joahim von Ribertrop pisze: 21 lip 2024, 16:54 Swoją drogą, brzmi to jak kolejne ciekawe studium przypadku: co sprawiło, że Micra stała się tak zorganizowana, a na Pollinie nie umiemy się dogadać nawet co do wyglądu mapy świata.
Ciekawy temat na pracę kogoś na studiach społecznych - czy narodowość osób uczestniczących w tej zabawie jest determinantem, gdy chodzi o organizację światów
(—) HM Queen-Regentin af Konigreich af Voxland

Obrazek Obrazek

Prawo tutaj jest sprawą prostą, awantury będą karane chłostą :pixel_heart:

W razie wielkiej potrzeby i zauważalnego braku aktywności - proszę się dobijać na Discorda (ScreamingBlackCat), a z plikami na maila -> anastasiawindsachen@gmail.com
ODPOWIEDZ

Wróć do „Voxlandzka codzienność”