Śmigłowiec GFB H60 podczas lotu nad archipelagiem
Od dłuższego czasu brak było jakichkolwiek doniesień na temat misji polarnej i losów lodołamacza HMS Furktlos, który odkrył być może nowy i nieznany dotąd ląd. Raport będzie zawierać, więc informacje zbiorcze za okres styczeń-kwiecień (ostatni kontakt z Instytutem Geograficznym miał miejsce w poniedziałek 7 kwietnia 2025).
Na wyposażeniu ekspedycji badawczej znajdował się śmigłowiec GFB H60, który pozyskano od Militarakademia w ramach jej wymiany na nowszy model. Maszyna była używana jedynie do krótkich lotów szkolnych oraz nauki podstaw obsługi, więc była w stanie prawie że idealnym. Na potrzeby misji wyposażono ją w opuszczany do wody sonar oraz radar zamontowany w przedniej części kadłuba. Miało to pozwolić na równoczesne prowadzenie dwóch rodzajów badań geologicznych. Oprócz tego oczywiście załoga była odpowiedzialna również za dokumentację wizualną obszaru.
GFB H60 przelatujący nad jedną z wysp archipelagu
Badanie zakończyło się zebraniem dużej ilości materiałów, które następnie zaczęto analizować. Rozpoczęto również planowanie naziemnej ekspedycji, która miałaby założyć stację badawczą. Przed wyruszeniem na misję sporządzono odpowiednie procedury, które zostały już uruchomione. Zakładają one najpierw rekonesans z powietrza, następnie naziemną ekspedycję, założenie obozu, który zostanie przekształcony w stację badawczą i ostatecznie rozbudowę infrastruktury naukowej takiej jak radary meteorologiczne, anteny komunikacyjne, mniejsze stacje pomiaru temperatur i aktywności sejsmicznej itd.. W planach jest również wykorzystanie jednego z samolotów należących do His Majestat Luftwaffe celem przeprowadzenia dalszych badań z powietrza.
Pierwszy zespół badawczy wylądował na wyspie nazwanej Wyspą Księcia Fryderyka (na cześć germańskiego księcia, który w 567 roku wyruszył na północ w poszukiwaniu granicy świata) 31 stycznia. Natychmiast rozpoczął on badania oraz poszukiwanie dogodnego miejsca do założenia stałego przyczółku. Wybrano ostatecznie zachodnich brzeg wyspy, który znajdował się poniżej wysokiego wzniesienia. Według naukowców miało to chronić przyszłą placówkę przed burzami śnieżnymi i silnymi wiatrami ze wschodu, które przelatywałyby nad nią, nie poprzez nią.
W trakcie prowadzonych badań zebrano próbki skał, które posłużyć mają do określenia historii geologicznej wyspy, sklasyfikowano i udokumentowano skąpo występującą faunę. Dotychczasowa temperatura wynosiła średnio -13 stopni w ciągu dnia i -20 w nocy. Raz termometry wskazały -37 stopni. Miało to miejsce w nocy z 7 na 8 lutego.
3. ekspedycja badawcza na Archipelagu Wysp Królewskich
14 marca wraz z przypłynięciem okrętu transportowego na miejsce rozpoczęto budowę stacji badawczej. Postawiono pierwsze solidne zabudowania, zaczęto szykować podłoże pod pas lotniskowy, który miał służyć do obsługi samolotów i śmigłowców badawczych. W międzyczasie zakładano kolejne stacje pomiarowe, które zbierały dane na temat archipelagu. 27 marca decyzją członków ekspedycji oraz Rady Instytutu Geograficznego wyspy nazwano Archipelagiem Wysp Królewskich, z których największą stanowiła Wyspa Księcia Fryderyka. Uczelnia decyzję tą uznała i potwierdziła oficjalnym wpisem w międzynarodowy rejestr dnia 2 kwietnia.
7 kwietnia podczas przekazywania meldunku z działań na wyspie, dowódca ekspedycji Sir Thomas Faulkenstein poinformował o zakończeniu pierwszej fazy budowy stacji oraz szykowania się do uruchomienia pasa lotniczego.